DİZEL MOTORLARIN YAKIT SİSTEMİ
A GÖREVİ
Motor için gerekli hava ve mazotu Çalışma şartlarına göre silindirlere göndermektir.
B- PARÇALARI
• Yakıt Deposu: Yakıta depoluk eder. Deponun, altında su:boşaltma musluğu vardır. içerisinde şamandıra sistemi bulunur.
• Besleme Pompası (Mazot Otomatiği): Depodan emmiş olduğu motorini, düşük bir basınçla filtrelerden geçirerek enjeksiyon pompasın beslenmesini temin eder.
• Yakıt Filtreleri: enjeksiyon pompasına giden mazotu temizler.
• Yakıt Enjeksiyon (Mazot) Pompası: Gelen yakıtı yüksek basınçla enjektörlere gönderir.
• Alçak ve Yüksek Basınç Boruları: Depodan enjeksiyon pompasına ve enjektörlerden geri dönüşü sağlayan borular alçak basınç borularıdır. Enjeksiyon pompası ile enjektörler arasında iletişimi sağlayanlar da yüksek basınç borularıdır
• Enjektörler: Mazot pompasından gelen yüksek basınçlı motorini; sıkıştırma zamanının sonunda, yanma odasındaki sıkıştırılmış ve sıcak havanın üzerine püskürtürler.
• Hava Filitresi: Dışarıdan motor içerisine giren havayı temizler.
• Isıtma Bujileri: Dizel motorlarının soğuk havalarda daha kolay çalışmasını sağlarlar.
• Yakıt Göstergesi: Mazot deposundaki yakıt miktarını gösterir.
C- SİSTEMİN ÇALIŞMASI
Çalışma prensipleri aynı benzinli motorlardaki gibidir. Emme - sıkıştırma ateşleme (iş) ve egzoz zamanıdır. Ancak dizel motorlarında bujilerin yerine enjektörler vardır. Enjektörler sıkışma zamanının sonunda atomize şekilde yanma odalarına motorini püskürtüp ve yanmasını sağlarlar
D- BAKIMI VE BASIT ARIZALARI
• Yakıt Sisteminin Havasının Alınması: Dizel motorlarında yakıt sis temi içerisine hava girerse yakıta yapılan basınç devamlılık arzetmeyeceği için motor çalışmaz. Bunun için havanın sistemden çıkartılması gerekmektedir. Hava almada sıra depodan başlanarak, musluk, filtre, pompa ve enjektörlerdir.
• Yakıt Sisteminin Hava Yapmasının Sebepleri:
- Depoda yakıtın bitmesi,
- Alçak basınç borulardaki çatlak veya kaçaklar,
- Filtre değişimleri ve temizlenmesinde gerekli özenin gösterilmemesi.
• Motora ilk Hareketin verilmesi (Isıtma bujileri ): Dizel motorların da silindir içindeki hava ısıtılmak suretiyle, soğuk havalarda ve ilk çalışmalarda motorun daha rahat çalışması sağlanır.
• Uzun Zaman Kullanılmayan dizel Motorunda Yapılacak İşlemler: Depo tamamen mazotla doldurulur. Depo kapasitesinin 1/10’u kadar yağ ile karıştırılır. Motor bu karışımlı yakıtla 10-15 dakika çalıştırılır ve o haliyle bırakılır.
•yakıt Deposundan Suyun Alınması: Mazot deposunun altında veya yakıt filtresinin altındaki su alma muslukları, zaman zaman açılarak biriken su tahliye edilir.
• Yakıt Filtresinin Temizlenesi ve Değiştirilmesi: Yakıt filtreleri periyodik zamanlarda değiştirilir.
Hava Filtresinin (Yağlı ve Kuru Tip) Temizlenmesi ve Değiştirilmesi Kuru tip elemanlı hava filtreleri basınçlı hava ile temizlenir. Yağlı tiplerde ise aracın kullanıldığı ortama göre periyodik aralıklarda filtre yağı değiştirilmelidir.
•Yakıt Tasarrufu Araç Kullanmak İçin, Enjeksiyon (mazot) Pompası ve Enjektör Ayarlarının Yapılması: Mazot pompası ve enjektörlerin yapımcı firmanın isteği doğrultusunda belli zamanlarda ve servislerin de ayarlanması veya kontrol edilmesi gerekir.