Drift araçlarında dikkat edilen en önemli unsur, otomobilin arkadan
itişli ve hafiflik olması. Japonya’da ve tüm dünyada önde gelen drift
otomobillerine bir göz atacak olursak;
NİSSAN__180SX_200SX_SİLVİA_A31 Cefiro_C33 Lourel_Skyline_350Z_240SX
TOYOTA__AE86_MZ20 Soarer_Altezza_Corolla GT-S
MAZDA___MX-5(miata)_RX-7
Amerikan Kaslarından; Ford Mustang, Dodge Viper ve Pontiac GTO.
Diğer
ülkelere bakacak olursak; İngiltere’de ve İrlanda’da Ford Escort drift
pilotları tarafından rağbet görüyor. BMW’nin 3 serisi, Porsche, eski
Opel modelleri veya Volvo’nun 700 serileri İsviçrede ve belli başlı
Avrupa ülkelerinde kullanılırken Malezya’da ise modifiye edilmiş
Proton’lar göze çarpan drift kahramanları arasında.
Yarış ve Otomobiller Hakkında Teknik Bilgiler
Süspansiyon
Driftin başrol oyuncularından olan süspansiyon sistemi, bu sporun
neredeyse kalbi durumunda. Genellikle arkadan itişli otomobillerin
kullanılmasından dolayı; yürüyen aksamın arka bölümünün güçlendirilmesi
şart oluyor. Nasıl mı? Daha kısa spor helezonların takılmasıyla,
amorsitörlerin daha sert tepki verenleriyle değişitirilmesiyle ve kule
gerilerinin takılmasıyla mümkün olabiliyor. Bazı drift pilotları ise
otomobillerinin süspansiyon sistemini, coilover-kule gergisi
kombinasyonuyla güçlendiriyor.
Bir diğer süspansiyon modifikasyonu ise ‘Demon Camber’ adı verilen
metoddur. Japonca ‘Oni-kamu’ olarak söylenen bu metod, halen Japonya’da
ki populeritesini koruyor. Bu modifikasyon işlemi, amorsitör açısının
negatif yönde değiştirilmesiyle ilgili. Böylelikle drift yapmak
zorlaşıyor. Şaşırmanıza gerek yok çünkü mantıklı bir açıklama söz
konusu. Bu modifikasyon işlemi uygulanmış bir otomobile sahip drift
pilotu, aracını yanlatmak için biraz zorlanır. Aracın drfit yapması
için gerekli olan daha keskin dönüş açısı, drift pilotunu epeyce
zorlar. Fakat aracın kayması için 3 pedal yöntemiyle sağlanan açı,
otomobilin kusursuz bir drfit yapmasını sağlıyor. Demon Camber metodu,
profesyonel drift pilotları tarafından tercih ediliyor.
Kokpit
Drift yaparken, meydana gelene büyük ölçüdeki sürüklenme kuvvetine
karşın sürücülerin sabit tutulması gerekiyor. Bunun için kokpitte en
önemli yere sahip vucüdu saran spor koltuklar (günümüzde drift koltuğu
olarak kullanılıyor) kullanılıyor. Bir diğer isimi Bucket Seat olan bu
koltuklar, sürücünün sola dönerken sağ tarafa kırdığı direksiyona ve
yola olan hakimiyetini yitirmemesi için kullanılıyor. Dikkat edilmesi
gereken ikinci unsur ise direksiyon simiti. Kavranması kolay ve
kusursuz bir dönüş açısına sahip bir direksiyon, driftte kokpit için
gerekli olan bir diğer kavram. Bunu haricindeki olaylar ise tamamen
kişinin tarzına bağlıdır.Mesela fren, debriyaj ve gaz pedallarının
yerleri; el freni körüğü şekli, vites topuzunun uzunluğu veya çeşitli
göstergelerin yerleri gibi.
Motor
Belki de bir çok kişinin, en çok yanıldığı ortak noktalardan biri de
bu; drift ve motor ilişkisi. Drift yapılacak otomobilin çok yüksek
motor gücüne sahip olması gerekmiyor aslına bakılırsa fazla güç ideal
bile değil. Çünkü fazla güçle birlikte otomobili kontrol etmekte zorluk
çekilir ve sahip olunamayan sağ ayakla birlikte araç ters dönebilir.
Bir kalıp vermek gerekirse, drift araçlarının motor güçleri 100HP
(74kW) ile 1000HP (745kW) arasında değişebilir. Genellikle motora
yapılan modifikasyonlar motoru sağuk tutmak yönünde yapılır. Fakat
günümüzde gelişen teknoloji ile birlikte herşeyi yapmak mümkün bunun
için motor modifikasyonuna belirli bir sınırlandırma getirmek yanlış.
Ama driftin sonucu kaçınılmaz olan yüksek sıcaklıklar oluyor. Örnek
vermek gerekirse virajlara girerken, kaliperlerin fren disklerine
yaptığı basınç sıcaklığı doğurur. Bu sıcaklık ise fren sistemi için
tehtid oluşturmaktadır. Bunu hava kanallı diskler ile çözebiliyoruz ve
motor modifikasyonları da bu yönde tutulmalıdır. Motoru ve
ekipmanlarını; cold air intake kitleriyle, intercoolerlarla veya
radyatörler ile soğuk tutmak en iyi modifikasyon işlermleri
arasındadır.
Aerodinamik
Çok yüksek ve abartılı hızlara çıkılmadığı için aerodinamiğin
gereksinimi az ölçüde oluyor.Çünkü drift yapılırken katedilen ortalama
hız aralığı 60-100km/s olarak belirlenmiştir. Body kit veya difüzör
gibi aerodinamiği etkileyen ekipmanların, yüksek hıza (200km/s ve üstü
gibi) çıkan otomobillere sağladıkları yarar, drift yapan otomobillere
sağladıklarının yanında çok ama çok büyük kalıyor. Aerodinamik
konusunda etkili en önemli ekipman, downforce’u* etkileyen bagaj üstü
spoylerdir. Tabii ki spoylerin geniş bir alana sahip olması şartıyla.
Böylece viraj öncesi gidilen hızın; viraja girerken kesilesi ile
bozulan denge ile drift kolaylaşırken, asfalta daha sağlam oturan
otomobile daha iyi bir drift açısı kazandırılabiliniyor.
Lastik
Drift yaparken yakılan lastikler ve lastiklerden çıkıp aracı kaplayan
duman... Yapılan drift organizasyonlarında en çok kullanılan lastik
ebadı nedir biliyor musunuz? Komik gelebilir ama 15inç. Nedeni ise
performansı yükseltmek değil. Sadece 15inç’lik lastiklerin fiyatlarının
düşük olması. Her yarışta yana sadece lastikler olmuyor, aynı zamanda
da eriyen lastikler elleri de yakıyor. Bir çok firmanın bu konuda
rekabet içinde olduğu drift yarışmalarına en son noktayı Kumho Firması
koydu. Yakılan lastiklerden çıkan beyaz-gri dumanlar artık yerini
renkiliere bırakıyor. Evet yanlış duymadınız. Kumho firmasının ürettiği
renkli lastikler sayesinde, drift yapılırken çıkan renkli dumanlar
mükemmel gürünüyor. Kötü olan ise bu lastiklerin sadece drift
pilotlarına satıldığı.
Drift yarışlarında puanlama nasıl yapılıyor?
Drift
turnuvalarındaki puanlamalar; etabın en kısa zaman içinde bitmesine
veya turları ilk bitirene göre veriliyor. Puanlamalar, yarış başlamadan
önce hakemlerin belirlediği hatlar üzerinde en iyi drift açısı
yakalayan, dönüşlere yüksek hızla giren ve çıkan, en iyi show yapan
drift pilotlara göre veriliyor. Show yapmakla kastedilen şey, belki de
drift’in en canalıcı ve en etkileyici bölümü. Bu kısımda drift
pilotlarının cesaretleri ve yetenekleri tam anlamıyla ortaya çıkyıor.
Nasıl mı? Drift pilotu, otomobilini ne kadar diğer araçlara veya duvara
yakın tutarsa o kadar puan alır. Bir diğeri ise lastiklerinden çıkan
beyaz bulut örtüsü. Ne kadar çok olursa o kadar ilgi çeker ve
seyircilerin reaksiyonuna göre hakemler puan tablolarını
değerlendirirler.
Peki ya ‘ben hakemlerin
görüşüne katılmıyorum’ diye çıkan olaylar. Tabi ki her yerde olduğu
gibi bu tarz yarışmalarda da haksızlıklar veya şikeler söz konusu
olabiliyor ki tarihte de yaşanmış. Bunun çözümü ise gecikmemiş ve D1GP
Organizasyonları için DriftBox adında bir ekipman tasarlanmış.
Araçların yarış esnasındaki dönüş açısını, hızını ve g-force’unu ölçmek
amaçlı olan ekipman; hakemlerin yanılmalarına bir son veriyor.
Hakemlerden bahsetmek gerekirse; hakemler genelde yarış alanının büyük
bir kısmını görebilen köşelerde yerlerini alıyor. İlk ve en keskin
virajları tercih eden hakemler, en önemli kararları bu yerde veriyor.
Çok zor bir iş olan drift hakemciliği, DriftBox sayesinde biraz daha
kolay bir hal alıyor.
Turnuvalar tipik olarak sıralama-alıştırma sezonu ve final sezonu
olarak 2 sezondan oluşmaktadır. Sıralama-alıştırma sezonu Tansou (takip
turları) olarak adlandırılmaktadır. Bu süre içinde drift pilotları,
final hakemlerinin içlerinde bulunmadığı hakem komitesinin önünden
geçer ve ilk 16 içine girmek için kişisel becerilerini sergiler.
Final sezonu ise Tsuiso (takip atakları) olarak adlandırılmakta. Bu
süreçte drift pilotları 2’şerli gruplara ayrılır ve her grubun 2 geçiş
hakkı vardır. 16 drifter arasından önce 8’i çeyrek finale çıkma şansı
kazanır. Çeyrek final heyecanından sonra kalan 4 drift pilotu ise yarı
final için mücadele eder ve daha sonra ise final turlarındaki rekabet
başlar.